FANDOM

«В роки Великої Вітчизняної війни на прохання глави британської військової місії в СРСР Радянський уряд передав англійської армії для ознайомлення кілька гармат ЗІС-2. Інтерес союзників до цих грмат не був випадковим, бо бойовий досвід показав: радянським конструкторам вдалося створити 57-мм протитанкову гармату, яка по потужності перевершувала англійську 57-мм гармату в 1,6 рази. »
~ Грабін Василь Гаврилович, конструктор артилерійських систем
ЗIС-2
Zis2 01
Призначення

Протитанкова гармата

Виробник

конструкторське бюро горьковського заводу № 92 під керівництвом В. Р. Грабіна

Застосування у військах

Flag of the Soviet Union (1923-1955).svg СРСР

Класифікація

Важка 57мм гармата

Екіпаж

5

Вага

1050 кг (в бойовому положенні),
1900кг (в похідному положенні)

Озброєння

Протитанкова гармата (вона сама)

статус

На озброєнні армій деяких держав

ЗІС-2 — радянська гармата часів Другої Світової.

ІсторіяРедагувати

Історія створення цього знаряддя сходить до 1940 року, коли до проектування нової протитанкової гармати, відповідної тактико-технічним вимогам ГАУ, приступив конструкторський колектив, очолюваний Героєм Соціалістичної Праці, лауреатом Державних премій, доктором технічних наук Василем Грабіним.

При проектуванні класичної протитанкової гармати Грабін зіткнувся з проблемою вибору калібру гармати. Розрахунки показали безперспективність калібру 45 мм з точки зору різкого зростання бронепробійності. Різними дослідницькими організаціями розглядалися калібри 55 і 60 мм, але в результаті було вирішено зупинитися на калібрі 57 мм. Знаряддя такого калібру застосовувалися в царській армії і флоті (гармати Норденфельда і Гочкіса), крім того, 57-мм гарматами Гочкіса були озброєні трофейні англійські танки Mark V, що перебували на озброєнні Червоної армії. Однак до початку 1930-х років усі ці гармати були вже зняті з озброєння.

Головною особливістю нової гармати стало використання довгого стовбура довжиною 73 калібру. Одночасно, було вирішено питання з пострілом - як його гільзи була прийнята стандартна гільза від 76-мм дивізійної гармати з переобжатием дульца гільзи на калібр 57 мм. Призначений для знищення танків і бронемашин противника, для придушення і знищення піхотних вогневих засобів, для знищення живої сили противника, розташованого відкрито, це знаряддя на дистанції 1000 м пробивало бронебійним снарядом броню товщиною до 90 мм, а подкалиберным - 105 мм. На дистанції 500 м ці цифри складають відповідно 100 і 145 мм. Досвідчений зразок гармати був виготовлений в жовтні 1940 року і пройшов заводські випробування. А в березні 1941 року гармата була прийнята на озброєння під офіційним найменуванням «57-мм протитанкова гармата зр. 1941 р.» Однак, у зв'язку з неготовністю заводу до виробництва нового складного знаряддя, відвантаження гармат війська почалася лише влітку 1941 року.

У листопаді 1941 року було прийнято рішення про припинення серійного виробництва ЗІС. Всього з 1 червня по початок грудня 1941 року було виготовлено 371 знаряддя. Однак 57-мм гармати з дослідних партій взяли участь у бойових діях. Коли танкові армади гітлерівців рвалися до Москви, протитанкові самохідки 57-мм гармати, встановлені на легкому гусеничному тягачі «Комсомолець», сказали своє вагоме слово.

Виявилося, що броня німецьких танків не здатна протистояти снаряду ЗІС-2. Виникло навіть пропозицію укороченням стовбура на 1,5 м зробити гармату більш зручною для маскування за рахунок зниження потужності. В кінцевому підсумку було прийнято рішення: у 1941 році знаряддя на валове виробництво не ставити. «...Всі незавершені у виробництві стовбури зібрати, законсервувати і прибрати. Всю технологічну оснастку та технічну документацію зберегти, прибравши у відповідне місце з тим, щоб при виниклій необхідності негайно розгорнути виробництво 57-мм гармати ЗІС-2...» - свідчив наказ по заводу. І коли в 1943 році гітлерівці кинули в бій важкі танки, заводу знадобилося всього три тижні, щоб відновити випуск знаряддя - 57-мм протитанкової гармати зразка 1943 року ЗІС-2.

Правда, це знаряддя не стало точною копією гармати 1941 року, хоча балістика і таблиці стрільби були у них абсолютно однаковими. У 1941 році накладанням нового ствола на лафет 57-мм гармати була отримана знаменита 76-мм дивізійна гармата ЗІС-3 Величезні потреби фронту у цьому знаряддя можна було задовольнити або значним збільшенням виробничих площ і устаткування, або підвищенням ефективності існуючого виробництва. Ухваливши другий шлях, КБ провело конструктивно-технологічну модернізацію гармат.

Ось лише деякі цифри: число деталей затвора скорочено з 103 до 51, нижнього верстата - з 349 до 157. По всій гарматі в цілому кількість деталей зменшилася з 2080 до 1306, а витрата електроенергії на її виготовлення знизився на 86%. В результаті модернізації технологічність конструкції підвищилася, покращилася якість. Найбільш кидається в очі відмінність модернізованого лафета - це трубчасті станини замість коробчатих. ЗІС-3 у великих кількостях випускалася з 1942 року і була добре освоєна у виробництві. При поновленні випуску 57-мм протитанкових гармат у 1943 році визнали за доцільне вести виробництво на єдиному лафеті. Щоб від ЗІС-3 перейти до випуску ЗІС-2, було потрібно лише налагодити виготовлення моноблоків стовбура. І в цьому розгадка рекордної швидкості, з якою поновився випуск ЗІС-2.

У роки другої світової війни в жодній армії світу не було протитанкової гармати, бойові характеристики якого перевершували характеристики ЗІС-2.

Оцінка проекту Редагувати

До 1941 році протитанкова артилерія більшості країн світу була представлена гарматами калібру 25-47 мм. Дані знаряддя успішно вражали легкоброньований танки 1930-х років, але проти нових добре захищених машин, таких як британська «Матильда», французька Char B1 і радянські Т-34 і КВ, їх ефективність була невисока[1], що призвело до розробки більш потужних протитанкових гармат. До 1941 року в СРСР, Німеччині, Великобританії і США були розроблені протитанкові гармати калібру 50-57 мм, характеристики яких представлені в таблиці. Також, для порівняння представлені характеристики найбільш масової протитанкової гармати Німеччині - 75-мм Pak 40.

Тактико-технічні характеристики протитанкових гармат калібру 50-75 мм
Характеристика ЗІС-2 Pak 38 6-pdr Mk.II M1 Pak 40
Країна Flag of the Soviet Union
СРСР
Flag of the NSDAP (1920-1945).svg
Третій Рейх
Flag of the United Kingdom.svg
Велико британія
Flag of the United States.svg
США
Flag of the NSDAP (1920-1945).svg
Третій Рейх
Калібр, мм/довжина ствола, клб. 57/73 50/60 57/43 57/50 75/46
Маса в бойовому положенні, кг 1050 930 1150 1215 1425
Кут горизонтального наведення, ° 57 65 90 90 65
Маса калиберного бронебійного снаряда, кг 3,19 2,05 2,85 2,85 6,8
Початкова швидкість калиберного бронебійного снаряда, м/с 990 823 815 853 792
Бронепробиваемость калиберным бронебійним снарядом під кутом 60° на дистанції 500 м 84 49[2] 51[2] 78[3] 72[2]
Коефіцієнт використання металу, кгм/кг 150 78 84  ? 144

Наведені дані показують перевагу радянського знаряддя над аналогами як за розрахунковою бронепробиваемости, так і в рухливості. Німецька 50-мм гармата Pak 38 легше ЗІС-2 на 120 кг, але при цьому сильно поступається радянській гарматі у початковій швидкості, масі снаряда і майже в два рази - в розрахунковій бронепробиваемости, а також має демаскирующий знаряддя при стрільбі дулове гальмо. Англійська 6-фунтова гармата Mk.II на 100 кг важче радянської, при значно меншій початкової швидкості і більш легкому снаряді, що призводить істотно меншою розрахункової бронепробиваемости; з плюсів англійської знаряддя можна відзначити більший кут горизонтального наведення. Американська 57-мм гармата M1, є модифікацією англійської 6-фунтової гармати, ще важче за рахунок більш довгого стовбура; початкова швидкість дещо зросла, але все одно залишилася істотно нижче, ніж у радянського знаряддя. Радянське знаряддя, при порівнянні з аналогами, має дуже високий коефіцієнт використання металу, що говорить про його конструктивному досконало. Крім того, на відміну від іноземних знарядь, ЗІС-2 являє собою дуплекс - на її лафеті випускалася 76-мм дивізійна гармата ЗІС-3; випуск двох гармат, що використовують один лафет, значно спрощує і здешевлює виробництво[4].

Навіть у порівнянні з більш важким знаряддям - німецької 75-мм протитанковою гарматою Рак 40 - ЗІС-2 також має переваги в бронепробиваемости, розрахованої як з радянської, так і за німецькою методикою. На службі вермахту ЗІС-2 позначалася як 5,7-cm Panzerabwehrkanone 208(r) і її пробивні властивості при стрільбі снарядом БР-271М оцінювалися як 140 мм гомогенної броні при попаданні по нормалі на дистанції вогню 500 метрів. При тому ж відстані і при невеликому куті зустрічі щодо 30° цей показник Pak 40 при використанні калиберного бронебійного снаряда PzGr.39 становив 96 мм, що у перерахунку на умови нормального потрапляння дає товщину пробивається бронєвой плити близько 120 мм.

Перевершити ЗІС-2 за розрахунковою бронепробиваемости змогли лише потужні, що з'явилися в 1943-1944 роках протитанкові гармати, такі як британська 76-мм Q.F. 17 Pounder вагою більше двох тонн[48], німецька 88-мм Pak 43/41 вагою більше 4 тонн та 100-мм радянська БС-3 вагою більше трьох тонн, а також мелкосерийная німецька 75/50-мм протитанкова гармата Pak 41 з конічним каналом ствола. Високі характеристики ЗІС-2 викликали інтерес союзників, яким на їх прохання в кінці 1943 року було надано кілька гармат, які пройшли випробування у Великобританії і США.

Виноски Редагувати

  1. Широкорад А. Б. Бог війни Третього рейху. — М. : АСТ, 2003. — 576 с. — ISBN 5-17-015302-3.
  2. 2,0 2,1 2,2 Бронепробиваемость дана по книзі Озброєння німецької артилерії, 1943, де вона розрахована за радянською методикою. Слід пам'ятати, що фактична бронепробиваемость в кожному конкретному випадку залежить від ряду факторів, зокрема якості конкретних снаряда і броні, а також має статистичний характер; у зв'язку з цим, фактична бронепробиваемость може істотно відрізнятися від розрахункової.